- 16.7.2025
Přeprava nadrozměrné a těžké techniky patří mezi nejnáročnější logistické úkoly ozbrojených sil. Právě proto byl autopark Armády České republiky posílen o dvojici těžkých tahačů Scania R660, které si bez potíží poradí i s těmi největšími stroji. Ve spojení se specializovanými návěsy Goldhofer tvoří výkonné, bezpečné a moderní soupravy připravené splnit požadavky vojenského provozu v podmínkách 21. století. Každá z nich je určena pro jiný typ nasazení, dohromady však pokrývají celé spektrum armádní přepravy.
Nejnovějším přírůstkem do flotily je Scania R660 A8x4/4 s nízkoložným modulárním návěsem Goldhofer STZ-VP (245). Tato robustní souprava je určena pro opravdu těžké náklady, například přepravu hlavních bojových tanků Leopard 2, a to nejen ve variantě 2A4, ale i v modernizované verzi 2A8 nebo přepravu těžké ženijní techniky. Tahač pohání výkonný osmiválcový motor s výkonem 660 koní a točivým momentem 3300 Nm. Konfigurace podvozku 8x4/4 zajišťuje čtyři poháněné nápravy z celkových osmi kol, což zaručuje vynikající trakci i v náročném terénu. Návěs Goldhofer STZ-VP je rozpojitelný, což umožňuje přímý nájezd techniky, a díky nízké ložné výšce nabízí mimořádnou stabilitu při přepravě těžkých a objemných břemen. Délku návěsu lze podle potřeby prodloužit o více než pět metrů pomocí vložených modulů, celkově až přibližně na 25 metrů.
Tato těžká souprava je skutečným gigantem mezi tahači. Návěs typu hlubina, jak se těmto nízkoložným variantám říká, je určen pro opravdu náročné přepravy. Celá souprava je masivní, výkonná a přitom překvapivě snadno ovladatelná. Kabina poskytuje řidiči vysoký komfort, včetně automatizované převodovky Scania Opticruise, nákladní navigace, zadní kamery, radiostanice, klimatizace a nezávislého topení. Řízení takového vozidla vyžaduje nejen zkušenosti, ale i důkladnou přípravu, včetně včasného plánování trasy a ověření hmotnostních a rozměrových limitů podél celé cesty.
Druhým typem ve výbavě je Scania R660 A6x4 s teleskopickým návěsem Goldhofer MPA 5 (245), která byla do služby zařazena dříve. Také tato souprava využívá motor o výkonu 660 koní, ale díky podvozkové konfiguraci 6x4 je kompaktnější a obratnější. Je určena pro přepravu běžné i středně těžké vojenské techniky. Návěs Goldhofer MPA 5 je vybaven pěti hydraulicky řízenými nápravami, které umožňují velmi přesné manévrování i v omezených prostorách, například na úzkých silnicích nebo kruhových objezdech.
Ložná plocha návěsu má standardní šířku 2,75 metru, kterou lze rozšířit až na 3,2 metru. Délku lze přizpůsobit v rozsahu od 10 do 16,5 metru. Celková technická délka soupravy se může při plném rozšíření dostat až k 24,5 metru. Konstrukčně je souprava schopná převézt náklad o hmotnosti až 67 tun při celkové hmotnosti soupravy do 86 tun. V běžném silničním provozu však naráží na legislativní limity spojené se zatížením na nápravu. V České republice je maximální povolené zatížení na jednu nápravu 10 tun, a proto není možné přepravovat například tank Leopard 2A4 touto soupravou bez zvláštního povolení.
Nedílnou součástí přepravy nadrozměrných nákladů je také jejich doprovod. Armáda České republiky pro tyto účely využívá vozidla Toyota Hilux vybavená výstražnými světly a radiovým spojením. Při složitějších přepravách se zapojuje i Vojenská policie, případně také Policie České republiky. Zajišťují bezpečný průjezd souprav, řídí provoz a uzavírají potřebné úseky komunikací, zejména v obydlených oblastech nebo v komplikovaném silničním prostředí.
V současnosti tyto soupravy slouží například u logistických jednotek v Pardubicích, Klatovech, Lipníku, Štěpánově a u tankového praporu v Přáslavicích.
Přeprava těžké vojenské techniky není pouze otázkou výkonu. Klíčovou roli hrají spolehlivost, bezpečnost a schopnost pružně reagovat na měnící se potřeby armády. A právě to soupravy Scania R660 ve spojení s návěsy Goldhofer nabízejí. Ať už míří s tankem na cvičiště nebo převážejí ženijní vozidlo při pomoci při živelných katastrofách, jako jsou povodně, jsou vždy připraveny splnit úkol tam, kde je jejich nasazení potřeba.